Apa Hukum Sekiranya Darah Nifas Berhenti Dalam Tempoh
Kecuali jika darah itu keluar terus menerus maka merupakan istihadhah. Jika selepas 60 hari darah masih.
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Irsyad Al Fatwa Siri Ke 326 Status Darah Semasa Keguguran
Oleh itu sekiranya darah yang keluar itu dalam tempoh 60 hari maka darah yang keluar setelah berhenti seketika itu tetap darah nifas.
Apa hukum sekiranya darah nifas berhenti dalam tempoh. 5Jika darah nifas masih berterusan m e n g a l i r selepas 60 h a r i i a. Sehingga seorang yang nifas tidak boleh shalat puasa thawaf di baitullah masuk masjid membaca Al-Quran menyentuhnya bersetubuh dan lain sebagainya. Perbezaan antara haid dan istihadhah dari segi tempoh masa minimum 24 jam kebiasaan.
4Tempoh nifas ialah seketika satu lahzoh dan kadang-kadang berterusan beberapa hari. Sekiranya anda gugur pada kandungan 5-7 minggu darah nifas mungkin berhenti selepas 5-10 hari. Darah yang keluar selepas itu dikira haid.
Pun begitu berlaku suatu keadaan apabila darah nifas berhenti dan naqa bersih tanpa darah selama 15 kemudian datang kembali tetapi tempohnya masih tidak melebihi 60 hari. Sekiranya darah tersebut berhenti sekalipun sedetik maka darah selepasnya dihukumkan. Sekiranya ia tidak mampu untuk bersolat maka wajib mengqa-dhakannya setelah kering darah nifas.
Jika tempoh berhenti darah itu l5 hari atau lebih maka ia dikira suci yakni bersih dari nifas. Ini adalah sejenis pelepasan yang serupa dengan darah haid dan biasanya berlangsung selama empat hingga enam minggu selepas bersalin. 2 Sekiranya seseorang wanita itu mengalami nifas dalam tempoh 40 hari maka itu adalah darah nifas.
Menurut mazhab Syafii darah nifas ialah darah yang keluar selepas bersalin. Darah kedua tersebut tidak boleh dikira darah nifas sebaliknya adalah darah haid kerana terdapat selang selama 15 hari suci. Namun jika masih berterusan lebih dari 60 hari ia dikira istihadah.
Darah yang keluar selepas itu dikira darah haid. Mazhab Maliki berpendapat tempoh darah terhenti dalam masa nifas sehingga setengah bulan dikira bersih. Darah Nifas Tidak Berhenti Setelah 40 Hari.
Syaikh Abdurrahman bin Nashir As Sadi. Jika keguguran berlaku pada usia 8-12 minggu pendarahan mungkin berlaku dalam 10 hingga 20 hari. Jika selepas 15 hari darah keluar itu dinamakan darah haid.
Darah kedua tersebut tidak boleh dikira darah nifas sebaliknya adalah darah haid kerana terdapat selang selama 15 hari suci. Dalam tempoh 60 hari itu jika darah masih keluar tidak harus ia mengerjakan solat puasa dan sebagainya lagi dari ibadah-ibadah yang mensyaratkan bersuci. Haramnya Darah Seorang Muslim.
Tempoh ini boleh berlanjutan sehingga 60 hari. Menurut pendapat ulamak-ulamak mazhab Syafiie. Apa Hukum Membunuh Orang dalam Islam.
- Ustadz Sufyan Baswedan بسم الله Sahabat Yufid yang semoga dirahmati Allah Islam. Sekiranya darah tersebut bersambung dan tidak berhenti walaupun sedetik maka ia dihukumkan sebagai darah isitihadah. Oleh itu sekiranya darah yang keluar itu dalam tempoh 60 hari maka darah yang keluar setelah berhenti seketika itu tetap darah nifas.
Hukum wanita yang dalam keadaan nifas adalah sama seperti wanita yang berada dalam keadaan haid. Seperti tempoh haid pendarahan ini berlaku disebabkan penumpahan dan pemulihan lapisan rahim anda. Tidak ada had minimum tempoh darah nifas jika kurang dari 40 hari darah tersebut berhenti maka seorang wanita wajib mandi hadas dan bersuci kemudian solat dan dihalalkan atasnya apa-apa yang dihalalkan bagi wanita yang suci.
Keadaan ini dialami oleh sesetengah wanita yang mengalami nifas untuk beberapa hari berhenti beberapa hari dan kembali keluar dari lagi kemudiannya. Selain karena nifas juga karena. Tempoh minimum bagi darah selepas bersalin ialah satu titik selepas bersalin atau dalam tempoh tiga hari.
Apabila darah yang kedua. Adapun jika dalam kurun waktu 40 hari tersebut darah berhenti kemudian selang beberapa waktu keluar kembali maka darah tersebut dihukumi sebagai darah nifas. Artinya jika lebih dari 40 hari darah terus keluar tetap masih berlaku darah nifas.
Jika darah nifas terputus kurang dari 60 hari kemudian timbul semula dalam tempoh tersebut maka ia masih dikira darah nifas. Namun jika darah masih keluar selepas tempoh 40 hari maka itu bukan lagi darah nifas sebaliknya itu dikira istihadah dan wajib bagi wanita tersebut mandi dan mengerjakan solat seperti biasa. Abu Dawud dan Tirmidzi.
Jika terhenti 15 hari kemudian darah keluar pula maka darah yang keluar selepas 15 hari itu dikira sebagai darah haid. Rujuk Solusi isu 12 Suami tidak boleh menggauli isterinya selama mana isteri masih dalam nifas. Begitu juga apabila darah yang kedua itu melebihi 15 hari tetapi masih belum memelepasi kadar maksimum haid iaitu 60 hari maka ia dikira sebagai darah.
Jika berlaku suatu keadaan apabila darah nifas berhenti dan naqa bersih tanpa darah selama 15 hari kemudian datang kembali tetapi tempohnya masih tidak melebihi 60 hari. Darah itu masih dianggap darah nifas sehinggalah 60 hari. Sekiranya darah keluar sebelum bersalin dan bayi masih belum keluar sepenuhnya itu bukanlah darah selepas bersalin.
Pada mulanya kebanyakan darah nifas adalah darah. Jadi darah nifas boleh berhanti selepas dua minggu. Mazhab Syafie berpendapat tempoh darah terhenti dalam masa nifas selama 15 hari atau lebih dikira bersih.
Contohnya darah terhenti pada hari ke 45 kemudian timbul semula pada hari ke 55 maka darah yang keluar dari hari ke 55 masih dikira sebagai nifas. Jika tidak berarti darah. Darah Nifas dan Hukum-Hukumnya oleh.
Hukum nifas dalam banyak hal lebih sering mengikuti hukum haidh. Kalau keguguran terjadi pada trimester ke 2 dijangkakan darah nifas akan kering sepenuhnya selepas 4 minggu. Namun bagi suami yang tetap menggauli isterinya dalam tempoh.
Seiring berlangsungnya hari dan minggu anda mungkin akan melihat lebih banyak lendir berbanding darah. Pendapat ini mendekati keterangan yang disebutkan dalam kitab Al-Mughni Imam Malik mengatakan Apabila seorang wanita mendapati darah setelah dua atau tiga hari yakni sejak berhentinya maka itu termasuk nifas. Jika tidak maka dinilai sebagai darah haid.
Jika darah kembali keluar pada masa yang dimungkinkan masih sebagai nifas atau dalam rentang waktu 40 hari maka termasuk nifas. Sekiranya darah terhenti kurang daripada 15 hari tempoh itu dikira nifas. Sekiranya darah tersebut keluar melebihi tempoh 60 hari maka hukumnya adalah seperti berikut.
Perempuan yang berada dalam keadaan haid atau nifas diharamkan solat dalam tempoh berkenaan. Hukum-hukum bagi wanita yang berada dalam keadaan nifas. Darah nifas terputus-putus.
Namun had maksimum untuk darah nifas terdapat perbezaan pendapat dalam kalangan ulama. Pun begitu berlaku suatu keadaan apabila darah nifas berhenti dan naqa bersih tanpa darah selama 15 kemudian datang kembali tetapi tempohnya masih tidak melebihi 60 hari. Dalam situasi ini darah kedua tersebut tidak boleh dikira darah nifas sebaliknya adalah darah haid kerana terdapat selang selama 15 hari suci.
Mereka juga tidak perlu menggantikan semula solat yang ditinggalkan itu. Dalil di atas sebenarnya bukan menunjukkan batasan bahwa darah nifas maksimal keluar selama 40 hari namun menunjukkan umumnya darah nifas adalah keluar selama waktu itu. Haid ialah darah kotor yang keluar dari rahim perempuan yang bukan darah penyakit.
Jika seseorang wanita terputus darah nifas dalam tempoh maksimum namun kurang daripada 15 hari maka ia masih dikira sebagai darah nifas. Sementara jika belum cukup 15 hari masih lagi dinamakan darah nifas. Begitu juga apabila darah yang kedua itu melebihi 15 hari.
15 hari keluar selepas tempoh minimum suci 15 hari tiada maximum tempoh suci darah yang keluar kurang dari 24 jam melebihi 15 hari haid melebihi 60 hari nifas kurang dari tempoh suci minimum 15 hari darah yang tidak menentu darah haid darah. Para wanita yang mengalami nifas di zaman Nabi shallallahu alaihi wa sallam duduk libur sholat selama 40 hari. Maka begitu nanti darah nifas sudah berhenti mengalir wajiblah atas seorang ibu yang baru melahirkan untuk mandi janabah.
Kebiasaannya 40 hari dan 60 hari paling mak-simum. Jadi jika seorang wanita darah bersalinnya berlarutan selepas 40 hari mengikut pandangan ini.
Jom Berbagi Ilmu Manfaat Sesama Ii Bismillahirahmannirahim Panduan Ilmu Fiqh Heidh Nifas Dan Darah Wiladah Ada Tiga Sebab Yg Mewajibkan Mandi Ke Atas Perempuan Sahaja Berikut Ini Ada 2 Diantara 3
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Al Kafi 1687 Bolehkah Wanita Istihadah Solat Secara Berjemaah
Darus Sunnah Janda Baik Beitrage Facebook
Pin On Produk Bioshifax Marketing
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Al Kafi 1815 Hukum Darah Nifas Yang Keluar Melebihi Tempoh 60 Hari
Komentar
Posting Komentar